::Memembe Belog Yang Besh::

Tinggalkan jejak anda disni yep..nanti noreybum datang jenguk:)

Tuesday, July 26, 2011

~ARE YOU READY??~


Assalamualaikum suma..
suda lama aku tidak menjengok-jengok belog aku nih..
hari ni aku terpanggil untuk menulis samething yang aku
rase patot dikongsikan oleh kita bersama..jeng3..

Seperti mana yang kita suma tawu..
xlama lagi kita suma akan menyambut hari yang penuh barakah,
hari yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam..
iaitu Bulan Ramadhan yang penuh barakah..
"AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN" 

Bersempena bulan yang penuh barakah yang bakal tiba nanti,,
aku ingin mengajak kawan2 semua bermuhasabah sejenak
tentang diri masing2 adakah kita suda bersedia menerima
kunjungan Bulan Ramadhan al-Mubarak tersebut atau tidak???
tepuklah dada,tanyalah iman masing2..

Marilah kita sama2 membersihkan diri dari segala dosa dan noda..
sucikanlah jiwa,,sucikanlah hati yep..
Jika masih ada lagi kekhilafan ataupun dosa kita kepada 
yang ESA,,marilah kita sama2 bertaubat dan memohon
keampunan kepadaNYA..
jangan hanya sekadar bertaubat..
tetapi Dosa itu dibiarkan berulang kembali..



Berbalik pada realiti, cuba korang perhatikan gelas yang kosong 
dan bayangkan itu waktu kehidupan seharian kita..
cetengok kat bawah nihh..v(^_^)v


Kita mempunyai 24 jam sehari bukan??(saje2 nak uji minda korang)
Dan dalam 24 jam inilah, kebaikan dan keburukan akan berlumba-lumba
 untuk mengisi ruang gelas yang kosong tadi.
 Bermula dengan kebaikan yang dikurniakan dalam diri, 
menjadi tanggungjawab kita untuk menentukan 
samada gelas itu akan terus suci atau dicemari.
Sekarang cuba pula anda tuangkan air kosong atau 
air zamzam atau air mineral kedalam gelas tersebut? 
ermm...Warnanya masih lagi jernih bukan??
 yaa..air tadi masih lagi jernih dan suci
 dan masih lagi dapat ditembusi oleh pandangan mata.
Apa yang nak aku kongsikan ialah..
 Air yang jernih suci tadi diibaratkan sebagai jiwa dan kehidupan yang dipenuhi amal kebaikan. 
InsyaAllah hati kita masih lagi jernih dengan iman
 TETAPI xada manusia di dunia ini yang tidak melakukan kesilapan..
betol takk??
Kecuali nabi kita Nabi Muhammad S.A.W. 
hurmm...
Sekarang, cuba anda tenung air tersebut dengan lebih dekat lagi.
 Anda akan terlihat debu-debu halus berenang di dalam air yang suci itu.
 Itulah dosa orang yang beriman. 
Halus, sangat sedikit sehigga dilihat dengan dekat pun belum tentu akan terperasan akan kehadirannya. 
Dari pandangan mata kasar, dia tetap suci dan jernih..penuh dengan kebaikan yang dilakukan.

hurmmm..tu baru dosa orang beriman..
kalo dosa orang yang macam aku nih..
canelah rupa "air" itu ek???huhu..

Sama2 lah kita renug2kan yep..
Sampai disini saja corat coret aku...
jumpa lagi di entri akan datang yep... (*_^)v



Wassalam.





::Thanks for ur reading:: ~ce komen kat bawah neh~

10 comments:

cucu umie said...

nice sharing..incya-Allah jom sama2 kita sucikan hati kita dibuln yg mulia ni

noreybum said...

hee..sharing is caring..:)

Ribena lalalaaa~ said...

hi..ribena jlan2 sini..cari shoutbox xjumpe..so tgal jejak kat sini...haaa...dah nak pose dh kite nih ye... ready????

noreybum said...

ribena..ade je shoutbox..xp xpela..tingglkan jejak disini pun boley..hee..by da way.."Selamat Berpuasa" k...(^_*)v

farahazyanti said...

selamat menyambut ramadhan al-mubarak ..

semoga ramadhan kita tahun ini lebih diberkati ..

nice sharing :)

noreybum said...

Farahazyanti:thanXx coz sudi baca:)..Salam Ramadhan dear~

Amy Syaquena said...

Hai saya singgah sini dari blog sinar raudah , salam kenal dan follow blog kamu , jemput ke sinar raudah ye. happy blogging..

noreybum said...

thanXx Amy..t sy g jengok2 blog kamu plak deh..Salam Ramadhan:)

alin said...

salam ramadhan...selamat berpuasa ye.. ;)

noreybum said...

salam ramadhan gk 2k alin:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright control 2011-2012 by Ct Norihan Saad